I tog divotnog dana, mekim belilom
Sunca okupanog kao sveže umiveno devojačko lice, Crkvislav se
ležerno zaputio kroz stari, kaldrmisani centar grada, malene, jarko
ofarbane kuće i živahnu vrevu ljudi izmamljenih poslednjim
blagostima kasne jeseni. Njegova crna kosa, potkresana i zamazana u
oblik unazad zakrivljene ćube, klatila se levo - desno od prijatnog
vetra. Svilena žuto - plava košulja ukrašena tamnim flekama oko
pazuha stajala bi mu kao salivena, samo da je drugog dezena. Ili
ravnog stomaka. Ili širokih ramena. No i ovako Crkvislav - kako je
sam valjano procenio - predstavljaše zamaman prizor za curice, koje
njegov opušten, mačorski hod u špicastim bordo cipelama pratiše
sašaptavanjem, smehom, pogledima. E vala, baš sam frajer, mislio je
ponositi Srbin visoko uzdignute, svetlucave ćubice. Njegov muževni
stomak krčio mu je smelo put.
No kako sva prijatna i slatka komešanja
duše, ili okolnosti što nas maze, moraju proći i biti mrtvo lišće
na stazama neznane sudbe, tako i ovaj od svetla i prolazne lepote
satkani veo stvarnosti iznenada bi pocepan po sredi. Jer, naslonjen
dronjavim, zadivljujuće prljavim džemperom o čistu, torti sličnu
žutu fasadu, sedeo je mladi prosjak sa izrazom pseće pokunjenosti
te slomljenim glasom mrve pomoći iskao od gomile što gledaše
šarenilo i veselje ulice, ali oči za njega nemaše.
U Crkvislavu se probudilo srce čoveka,
vernika, oca, supruga: zar ovog nesretnika, od kojeg sam u toliko
boljem položaju - da ne kažem i čistiji - mogu proći kao da je
mrtav pas? Šta će on, luzer, bez pomoći boljih od njega, kada
očigledno nije ni za kurac? 'Ajde da ja njemu bacim neku siću, jer
Gospod sve to gleda pa posle refundira s kamatom. Nego šta.
Crkvislav zakopa samilosno po džepu
pantalona, izvadi novčanik pa stade u nedoumici: koliko dati a ne
ispasti jeftino govno? Šta bi Gospod rekao? A kako ja da znam, ko će
još da čita onu strašnu knjižurinu. Koliki je minimalan bakšiš
za tu jebenu sirotinju a da se tamo gore u nešto računa?
I tad mu pogled odluta sa neobrijane i
presavijene pojave prosjaka na dućan pored koga beše sedeo. To je
bila crkvena knjižara 'Parastos', a njen čist izlog otkrivao je
galeriju toliko dubokih, jezivo-ozbiljnih i strogih knjiga, da on
obustavi od toga prethodni tok misli.
Ne, zajebi to šta bi Gospod uradio,
reče on u sebi. Šta bi uradili naši pravoslavni duhovnici? Šta bi
uradila Sveta Crkva?
Ispod masne kreste, njegov mozak zaputi
se retko gaženim stazama kontemplacije: zaista, šta svi ti naši
duhovni oci i vođe misle o sirotinji? Da li je barem vole? Nejasno
se sećao toga kako je Isus gotivio fukaru, ali to je bilo mnogo
davno, a sada, ovde... možda je par stvari drugačije. Crkva
oporezuje sirotinju, dok sama porez ne plaća. Znači, tako Gospod
želi. Ili, recimo, kada su bile sve one poplave, crkva je za
postradale ( njih oko 270 000 )izdvojila okruglo... pa, nije bilo
okruglo 10 000 eura, ali skoro. Znači, to bi po osobi bilo (
nakratko je konsultovao kalkulator na mobilnom ) manje od 0,037 eura.
Je l' toliko treba da mu dam? Trideseti deo eura, da vidimo... manje
od 4 dinara. Ili možda JOŠ manje, pošto ovo nije slučaj požara i
poplave?
Šta bi Crkva uradila?
Naravno, naša Sveta Crkva, u mudrosti
od Gospoda dobijenoj, ne bi samilosno srce svoje mogla ubediti da je
prositi na ulici koja ne gori niti je pod vodom isto što i biti
žrtva ovih prirodnih zala. Prema tome, nasmeši se Crkvislav na ovaj
trijumf svoje misli, za prosjaka moram odvojiti manje, jer sve drugo
bilo bi bezosećajno prema onim postradalim dušama. I taman kad
njegova punačka rukica krenu da prebira sitniš, dok se mozak
milostivo odlučio za dar od diplomatska dva dinara...
… a neuljudni prosjak zakuka
slomljenim glasom:
-
Pomozite nastradalom u poplavama! Udelite, tako vam Boga!
Crkvislavljev zatečen i donekle besan
pogled zalepi se za bogoradećeg nesretnika: ipak je postradali u
poplavi, znači - treba mu dati tri zarez nešto dinara, jer tako Bog
zahteva. Ali otkud mi onih zarez nešto? Nema, ne
postoji! E pa jebem ti, Crkvislave, tebe glupavog kad 'oćeš da
budeš dobar pa sebi život zakomplikuješ! Zajebi ti ovu matematiku
i računovodstvo, nek se glupi seronja pomoli za nešto kinte, il'
bar malo dopa. Il' za pamet da ubuduće ne živi blizu jebene reke!
Nasmejao se od ove misli, pa
veselo i malo nadmeno susreo prosjakov intenzivni pogled, ispod kojeg
se keziše usta već spremna na ponizno zahvaljivanje. Ali Crkvislav
je vratio novčanik u džep farki, uputio postradalom neodređen
pogled usred ravnodušne maske, pa glatko rekao:
-
Sori momak, al' nemam tol'ko sitno.
Odmah nakon toga, on se
zaputi dalje kroz reku ljudi, zverajući u izloge, ulične svirače,
štandove sa grnčarijom, kuvanim kukuruzom, perlama i nekakvim
đinđuvastim šarenilom. No pre svega je gledao u ženske i njihove
delove, jer tako je Gospod odredio u svojoj beskrajnoj,
fascinirajućoj mudrosti. A Crkvislav je, pre svega, želeo kroz
živlenije svoje hodati stazom pravednika. Zato je odlučio da se
kasnije vrati do knjižare 'Parastos' i kupi neku duboku, duboku
knjigu.
Moderno je biti ateista i pljuvati crkvu, mada ni to nekada ne pomaze da se bude pametan. mislim, nisu ni svi ateisti pametni a mnogi inteligentni ljudi, istinski genijalci i dobrotvori, mislim vecina, bili su bogobojazljivi. Pametan covek razlikuje crkvu od Boga, a seljaci trpe crkvu i imaju svoje vidjenje Boga koje se od hriscanskog umnogome razlikuje. Nije crkva najgori pljackas a i ne oporezuje nikoga, bar mene ne. Uopste o crkvi ne razmisljam, niti me ona pogadja, sto mi ne smeta da budem pobozna.
ReplyDelete