Sunday, May 8, 2016

šta nije torture porn: hostel 2





         

 
Ovaj sumnjivi, moralizatorski izraz izmišljen od strane nadobudnog novinara a upotrebljen za ekstremne horore u kojima se naglasak stavlja na torturu, masakriranje i sakaćenje, osim što je promašen jer aludira da se publika ovakvih ostvarenja seksualno loži na mrcvarenje, takođe se promašeno kači filmovima koji ga, bez obzira na nasilje u njima prikazano, uopšte ne zaslužuju. Takva su i prva dva dela zloglasne franšize 'Hostel' ( treći deo ne računam jer je sranje ). Ovakvo etiketiranje postaje vrlo ironično, s obzirom na njihove poruke. Ali hej, vrlo je lako kenjati i negodujuće dizati obrvu nad onim što nismo shvatili, a možda ni gledali.

Hostel 1 & 2 su veoma dobra misteri/triler/horor ostvarenja, urađena vešto i kompetentno, vizuelno bogata i zrela ( naročito drugi deo ), sa subtekstom koji totalno pobija optužbe o nekakvoj tobožnjoj mizoginiji autora. Mene ovde prevashodno interesuje nastavak jer je bolji, uz to bolje demonstrira besmislenost pomenutih pljuvačkih tvrdnji.

Za one koji ne znaju, premisa je sledeća: negde u Slovačkoj postoji taj lep, idiličan gradić okružen divnim pošumljenim planinama a u njemu skroman hostel – zamka za mlade turiste koji bivaju kidnapovani radi sadističke zabave bogatih psihopata što ih podvrgavaju užasavajućim torturama i ubijaju u napuštenoj fabrici. Operaciju sprovodi Ruska mafija uz pomoć lokalnih mangupa i moćnika. Svaka žrtva je unapred odabrana i praćena, stavljena na licitaciju, namamljena u zamku i onda isporučena svom novom gospodaru. Užasavajuća ideja koja budi strah od bogatih izopačenjaka, tim pre što bi mogla biti realna. Za razliku od prvog dela gde su glavni protagonisti/žrtve muškarci, u drugom to su tri mlade žene. I eto prilike kritičarima da počnu kokodakati kako film veliča mizoginiju, pri tom ispadajući bukvalisti koji ne umeju da čitaju između redova, pa ni ono što je očigledno u njima. Evo zašto:

1. Glavna junakinja je ono što se rečnikom horor filmova zove Final Girl – jedina osoba koja preživi pokolj od strane jednog ili više monstruma. Svi oko nje završe u komadima, samo ona se izvuče, krvava, istraumirana, izmrcvarena, ali živa i kao pobednik. Ovaj kliše evoluira sa vremenom: ranije Final Girl cure uvek su bile najslabije osobe u grupi, plašljive, povučene, ne retko device, sa naizgled najmanjom šansom opstanka. Ovakva karakterizacija otkriva konzervativne stavove o moralnosti, seksu, nagradi i kazni. Hostel 2 nam nasuprot tome nudi heroinu koja je jaka ličnost od početka do kraja, samostalna, samopouzdana, hrabra, ponosna, asertivna, istovremeno pažljiva, ljubazna, saosećajna, umetnički nadarena, pristupačna i spontana. Njeno veliko bogatstvo i biseksualnost dodatno su odstupanje od šablona. Njena pobeda nad svojim mučiteljem je vrlo očigledna simbolika ( SPOILER: kastrira ga kleštima i pusti da iskrvari ) koja sama za sebe šalje jasnu poruku. Ona je ratnica i pobednica, tako da ničeg ženomrzačkog nema u tome kako je osmišljena.






 
2. Osim što u filmu imamo i mušku žrtvu koja doživi stravičnu sudbinu zajedno sa protagonistkinjama, tu je činjenica da muškarci u filmu nisu predstavljeni povoljno. Ili su zlikovci, ili njihovi pomagači, ili bahati i navalentni šabani, ili – u jednom jedinom slučaju – dobronamerni ali nesposobni da pomognu ikom osim sebi tako što će pobeći. Njihova dominacija je zla, nasilna, vulgarna, postignuta podlošću, lukavošću i kriminalom. Štaviše, jedan od dva glavna mučitelja u filmu, onaj što deluje kao nadrkani alfa – mužjak vrlo naložen na patnju, pokazuje se nesposobnim da mrcvarenje svoje žrtve sprovede do kraja, time ne dostigavši sopstvena izopačena merila muževnosti i superiornosti. Njegov ortak – onaj kastrirani – iako se pokazuje kao istinski, bezosećajni psihopata, čovek je u dugovima koji mrzi svoju ženu ali se ne usuđuje da je ubije pošto je to suviše rizično. Ovi bednici idu na siguricu – sve što treba je da plate.







 
3. Tu je i prisustvo ženskih negativaca. Prelepa devojka koja mami žrtve u zamku i bogata seksualna sadistkinja što voli da se kupa u krvi devica ( aluzija na slavnu Eržebet Batori ). One skreću pažnju na činjenicu da i žene mogu biti još kako nasilne, opasne, destruktivne – dakle, obdarene osobinama koje se tradicionalno i najčešće pripisuju muškarcima – što razbija stereotipne predstave o ulogama polova. Iako ovo može delovati upravo kao ženomrzački stav, to nije ništa drugo do bitna životna istina. Predstavljanje žena kao slabijih je seksizam, odricanje mogućnosti da budu opasne koliko muškarci takođe. Naravno, seksualno ubistvo počinjeno od strane žena je ređe nego od muškaraca, ali tako je to predstavljeno i u ovom filmu gde ogromna većina ubilačkih perverznjaka poseduje testise.







 
4. Naprosto je glupavo pobrkati ono što je prikazano sa onim što se kroz prikazano poručuje. Full Metal Jacket ima scene iživljavanja i ratnih užasa, ali ne promoviše ni jedno ni drugo. Hostel 2 prikazuje nasilje prema ženama kako bi ga kritikovao a ne glorifikovao.


  
Vešto komponovan scenario, lagano uvođenje likova u opasnost, diskretno i efektno akumuliranje uznemirujućih detalja i likova, u nekim scenama svedena a efektna a u drugim raskošna scenografija i kostimografija, efektan, živ pa i prelep saundtrek, solidna gluma, zadovoljavajuća završnica – sve su to kvaliteti koji ovaj film još kako udaljavaju od puke eksploatacije i krvožednog splater – festa. Režiser/ko-scenarista Ilaj Rot znalački stvara atmosferu sve teskobnije strave i osećaja bliske propasti, preplićući lepotu režije i fotografije i užas razorenih tela, grotesknih rana i agonizujuće patnje. Pri tom nasilje ne deluje minimizirano, prihvatljivo i zašećereno na bilo koji način – ono brutalno zlostavlja čula, budi saosećanje i nesmetano pokazuje svoju nepodnošljivu rugobu. Estetski lep i otrežnjujuće surov, ovaj film je krvavi cvet što izrasta iz preklanog leša, fascinantan i strašan, kroz stravične prizore govoreći o ljudskoj krhkosti i hrabrosti.

Dobra umetnost je transgresivna, i ukoliko ode predaleko u prikazima zla i strahota, mnogi će otpisati njene kvalitete jer im zgroženost zamagljuje sud. Tako i Hostel 2, ironično, dobija glupavu, nezasluženu etiketu 'torture porn' filma sa kojom nema nikakve veze. Na kraju krajeva, to nije naročito bitno - bitan je kvalitet. Ovde ga ima sasvim dovoljno. 







No comments:

Post a Comment