Zašećereni
svetovi TV komedija nisu prosto vreme za zabavu nego i reklame za
kojekakve tradicionalne vrednosti. Porodica, ljubav, vera i slična
sranja, stare muške & ženske uloge, sve te ozbiljne stvari se
proturaju uz zajebanciju tokom beskonačnih sati kojekakvih sitkoma i
Boljih Života.
Sva
sreća pa ima i onih koji sa svim tim urade isto što i kuče sa
travnjakom. Takav je King Of Queens.
Ovde
konzervativne parole
prođu k'o Arapin na
Američkom
aerodromu. Kao i oni što
bi da ih sprovedu. A humor ne može da sakrije čemeran
ton i slike lagane
propasti. Ružnoća prati
šale, laži
i manipulacije plešu sa blesavim zabunama, ogavni postupci mame
cerekanje. Prisustvo drame
ispod sloja komedije
gledaoca pomalo pretvara u sadistu koji se smeje tuđoj
nesreći i patnji, makar
nestvarnoj. Takođe ga
barem malo pretvori u nekog ko ismeva tradicionalne vrednosti jer
se smeje zajebanciji
na njihov račun.
King
Of Queens nam umesto
manje-više skladnog braka predstavlja
dvoje ljudi tako
Frankenštajnovski
spojenih i neusklađenih da
njihova
veza deluje
neverovatno i nemoguće -
dok se ne saznaju detalji.
Tada ima smisla što
gledamo ovakav par:
Daglas
- Dag Hefernan, glupi,
prosti, infantilni, donekle
dobronamerni i dobroćudni, ali i sebični,
lažljivi, manipulativni mamin mezimac i tatina sramota. Ima
on meko srce kada nije zauzet laganjem, zlobom
i smicalicama.Vozi
poštanski kamion, jebe mu se da napreduje, a
i to je odabrao skoro nasumice. Poseduje
sex
appeal vreće krompira i
sličan intelekt.
Navučen na prežderavanje
i
kao da je samo u tome dobar. Hoće
docilnu, staromodnu ženicu da mu bude seksi mama. Ništa
od toga, Dagiša, jer tvoja žena je:
Keri
Hefernan – Spuner, natprosečno
inteligentna, sa telom za
Plejboj i licem od kojeg se srce topi,dražesna,
dobra, osećajna, svadljiva, agresivna, zlobna,
pakosna mala
kučka. Radi kao sekretarica u advokatskoj kancelariji, džogira
i baca okice
čežnjivo ka kulama
Menhetna. Povremeno želi
da joj na uvce gudi neki fensi violončelista u kakvom teatru,
krene na koledž, vidi
Evropu. Jeste često đubre
i zmija,
ali ima želju da se
popravi i napreduje u
životu, za šta joj treba
pomoć. Koju neće dobiti jer je udata za jedno
znojavo dupe od čoveka.
Šta
koji kurac ovo dvoje traži zajedno? Nije
ona takva
rospija da ne može bolje od tog masnog,
trapavog troglodita koji bi pojebao čizburger
koliko ga
voli i koliko ima
stila. Jeste to komedija,
ali bre preteraše. Inače bi iza takvog braka morale stajati neke
surove, nimalo smešne stvari.
E,
taj rad.
Dakle,
kada se dobiju detalji,
ispada sledeće: Keri ima ozbiljan problem sa samopoštovanjem. Ajde.
Njeni kriterijumi za
muškarce su preniski, što je uticaj nepouzdanog, nepodnošljivog, u
mozak višestruko sprcanog
ćaće od kojeg je i
pobegla. Ma ne seri.
Dagiša nije skroz loš,
ima stabilan izvor prihoda, neće
nigde pobeći i nikakvu fulju smuvati, niti
bi uspeo. On je lik
iz njenog davno napisanog
životnog scenarija,
infantilna,
nesposobna
lakrdija od muškarca koja
voli ali emotivno zlostavlja i zapostavlja - znači, kao
tatica. Uz
to, Dag je na početku njihove veze, dok se Keri kolebala da li da se
ipak smuva sa nekim budućim doktorom, šapnuo neke slatke reči koje
su je definitivno pridobile. Za
njih
godinama kasnije saznaje da su iz nekog matorog, bezveznog filma. I
da su upućene psu.
Dagiša
uz sve to otvoreno izjavljuje da mu smeta Kerina ambicioznost i
povremeno napredovanje, koje često sabotira. To glupavo kozje mudo
od luzera kolapsira k'o baba u tri dana zaglavljenom liftu čim
ženica ispolji inicijativu tipa samousavršavanje. Uz to je opasan
fizički po nju: jednom ju je oćoravio na nekoliko nedjelja
poklonivši joj operaciju za otklanjanje kratkovidosti kod nekog
mesara što daje popust uz kupone. Takođe: odveo je u neko
romantično odmaralište da se podsete na slatke trenutke koje su
proveli tamo, mada uopšte nisu – on je tu zapravo bio sa nekom
drugom i pobrkao je Keri sa tom nebitnom fuksom. Tu je i epizoda gde
Dagiša ne rezerviše na vreme sto u finom restoranu za njen rođendan
pa završe u bašti pomenutog dok po njima dražesno i romantično
pada sneg. Sve to je zrnce peska u pustinji njihovog čemernog braka.
Zaključak : Dag je čovekoliki hemoroid na hijeninom dupetu i ja bih
ga bacio međ' plamteće traktorske gume.
Ali
on je još i dobar u poređenju sa njenim rođenim ćaćom.
Artur
Faking Spuner. Višestruki svetki šampion u gaženju po nervima,
sranju po tuđem strpljenju, dobroti i životima. Serijski silovatelj
zdravog razuma, impresivan luzer koji nijedan od svojih sedamdeset i
kusur poslova nije zadržao duže od par meseci. Emotivno
zlostavljanje i zapostavljanje koje Keri od njega trpi bilo bi
tragično i vrlo depresivno da nije obrađeno u sitkomu. Artur je
oličenje neuspelog pater familiasa, ogavno, nokauta i sekire vredno
lice jadne, škartirane, duboko neuspele verzije patrijarhata u
malom. Ovo sumanuto, smežurano govno razjebanog mozga i bljuvotini
sličnog karaktera spalilo je svoju kuću iz razloga suviše
idiotskog da uopšte bude spominjan, pa je završilo u podrumu kod
ćerke i zete. O radosti li pevuckave i dugom natkriljene! Kao da je
tom paru išta dodatno trebalo za nesreću i postepen hod ka
uzajamnoj mržnji i preziru. Artur Spuner se svojom ogavnom
kombinacijom mentalne bogaljastosti, manipulativnosti i infantilnog
sebičluka, uz sklonost paranoji, kockanju, lopovluku, laganju,
prevarama, gudri, te raznim drugim raznežujućim pizdarijama,
parazitski posađuje na njihova leđa jašući ih pravo u zajedničku
sve goru budućnost. I eto prave komedije, one što hoda tankom
linijom između valjanja od smeha i zgroženih suza.
Ali
nije valjda sve tako loše u ovom izmaštanom, komičnom univerzumu,
nešto tu mora funkcionisati kako treba! Neka su Hefernan - Spunerovi
disfunkcionalni u pičku materinu, ljudi oko njih ipak moraju biti
barem malo bolji.
Aha,
da, jeste. Osim što nije. Jer otkud će normalna ekipa da se druži
sa nenormalnom? Dabome, nisu svi njihovi prijatelji i rodbina suludi
kao Artur, niti glupi kao Dag, a ni kučkasti poput Keri, ali
definitivno nisu odraz zdravlja, samopouzdanja, uspeha i
uklopljenosti. Kroz njihove padove, neuroze, bolje ili gore
prikrivenu homoseksualnost/biseksualnost, komplekse i svašta drugo,
ova serija napada tradicionalne vrednosti pokazujući kako se one
neuspešno slede - kao i to da često ne treba - zahteve od društva
nametnute pojedincu predstavljajući te iste pojedince kako se smešno
krive, migolje i slamaju pod njima. Uz to, slabosti ovih sporednih
likova ne dolaze iz vakuuma već su logične i barem površno
objašnjene. Na primer :
Spens
Olčin, matori mamin dječarac koji je verovatno gej ili biseksualac,
što bi za njega moglo biti dobro ( ipak živi u Njujorku, ne u
Jagodini ) da on to sebi i drugima priznaje. Ali ne priznaje, i
nikada neće. Kvaliteti koje ima – inteligencija, maniri,
načitanost – koriste mu za prodavanje karata u metrou i odskakanje
od glupih, nekultivisanih i polupismenih prijatelja koji nisu iznad
toga da ga nemilice podjebavaju. Samopouzdanje mu je zauvek sabijeno
pet metara pod zemlju, ne samo zbog veličine i izgleda, nego pre
zbog vaspitanja i sopstvenih odluka. Morbidna vezanost za majku
takođe nije od pomoći.
Holi
Šampert, šetačica kerova, lepša i cakanija ( mada ne i zgodnija ) čak i od gospođe
Hefernan, izuzetno dobra duša i sigurno najsaosećajnija,
najdobronamernija, najtoplija osoba u seriji. Takođe -
alkoholičarka, nesigurna u sebe, sklona vezivanju za promašene,
sjebane muškarce nalik njenom tatici - lepkarošu. Nesrećna,
tužna, usamljena, često eksploatisana zbog svoje dobrote i
spremnosti da pomogne. Na kraju serije završi trudna i potpuno sama.
Ala je to komično.
Tu je i Deni Hefernan, Dagišin
brat od strica, nepopularan, nevoljen, nepouzdan, sklon kocki, dosadan i labilan
smarač u koga otac nikada nije verovao a žene ga nikad nisu jurile,
pa ni trpele. S vremena na vreme započne neki sitan biznis koji brzo
propadne što iznenadi samo njega, a ni to uvek. Spensov je cimer, i
oni žive u zajednici nad kojom se konstantno nadvija senka sumnje u
strejt orijentaciju obojice. Iako zasmejava publiku, ponekad i
prijatelje za koje je pitanje koliko su to uopšte, njegova sudbina
sigurno nije smešna već mizerna i pretežno samotna.
Ovakvi su uglavnom i ostali
sporedni likovi. Ne napreduju kao osobe, profesionalno, materijalno,
ni na jedan način, osim ka većem i grđem sjebavanju. Dag i Keri
postaju lošije osobe, broj ljudi oko njih žalosno se smanjuje,
njihov brak je sve ogorčenija borba dvoje neprijatelja koji shvataju
da su se grdno zajebali provodeći godine zajedno. Lepe i dobre
stvari u ovom klasterfaku ni približno nisu dovoljne da opravdaju
mizeriju i egzistencijalni mrak. Religija ovde omane totalno, molitve
i odnos likova prema njima ispadaju predmet ciničnog šegačenja.
Staromodna slika porodice, morala i poretka leži u ruinama nad
kojima se razlama smeh. Ako, ko joj jebe mater.
Ova serija je sjajna ne samo zbog
prilično uspelog humora i odličnih glavnih glumaca, već i
zahvaljujući svojoj subverzivnosti, vernom predstavljanju
neprijatnih istina, lucidnoj analizi ličnosti i međuljudskih
odnosa. Ispod sloja komedije leži drama, na momente još kako mračna
i tužna, ali upravo zato ljudska i dublja od kojekakvih forsirano
zašećerenih propagandnih nebuloza koje ne odražavaju ono što
jeste već ono što se želi. King Of Queens imao je autore dovoljno
hrabre za to. Takođe, imao je i ovo:
Doduše, ne baš u bikiniju, ali ne može se imati sve.
No comments:
Post a Comment